v717 |
Автор: Administrator |
Неділя, 10 вересня 2023 09:32 |
ІІ. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУСПІЛЬНОЇ ГЕОГРАФІЇ ТА КРАЇНОЗНАВСТВА УДК 373: 911.375.67:908(477.42) https://doi.org/10.17721/2308-135X.2023.71.44-50 Нестерчук Інна Костянтинівна, кандидат географічних наук, доцент Житомирський державний університет імені Івана Франка, м. Житомир, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду Дем'янець Катерина Миколаївна Житомирський державний університет імені Івана Франка, м. Житомир, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ГЕОГРАФІЇ АДМІНІСТРАТИВНОГО РАЙОНУ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ ЖИТОМИРСЬКОГО РАЙОНУ ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ) Мета дослідження − розробити методику використання матеріалів, що описують географію адміністративних районів у загальноосвітніх середніх закладах (на прикладі Житомирського району Житомирської області). Методика роботи. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному підході до наукового дослідження, що передбачає взаємодію кількох наукових напрямів: географічного та історичного, ландшафтно-конструктивного, соціально-економічного, екологічного та статистичного. При цьому використовувався діалектичний метод, який дає змогу аналізувати та інтерпретувати наукові дані. Метод синтезу наявного матеріалу дав змогу вивчити його у фізико-географічному, соціально-економічному та методологічному напрямах, тим самим розкривши проблему комплексно. У результаті можна поглибити й розширити знання учнів про природу, населення та економіку району, зробити їх точнішими й повнішими. Наукова новизна. Матеріали з краєзнавства можуть бути використані в шкільних програмах з географії, і існує низка відповідних уроків. Матеріали місцевого фольклору є найкращими наочними посібниками для вивчення навчальної програми з географії, їхнє використання дає змогу закріпити пізнавальну діяльність учнів і розвинути прихильність до рідного краю. Використання краєзнавчих матеріалів особливо важливе під час вивчення тем із фізичної географії, оскільки вони можуть показати найскладніші природні закономірності, взаємозв'язки та взаємозалежності між компонентами природного комплексу. У даній роботі пропонується новий метод дослідження і підхід, що враховує географічні особливості адміністративних районів Житомирської області. Практичне значення. Автор дослідження запропонував використовувати інноваційні методи навчання у викладанні географії в загальноосвітніх середніх школах та у вивченні краєзнавства. Практична значущість дослідження полягає в тому, що матеріал і результати можуть бути використані для подальшого розроблення дидактичних засобів використання краєзнавчого матеріалу на уроках географії в загальноосвітніх закладах, для осмислення учнями фізико-географічних та соціально-економічних особливостей території Житомирського району, для подальшого розвитку теорії та методики викладання географії в загальноосвітніх закладах. Ключові слова: адміністративний район, заклади загальної середньої освіти, методика викладання географії, краєзнавство, Житомирський район. Список використаних джерел 1. Андрущенко Т. В. Ціннісна палітра європейського простору освіти (український вимір) Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки. 2016. Вип. 4. С. 107–113. 2. Грінченко О. І. Модернізація змісту шкільної географічної освіти на сучасному етапі. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. Збірник наукових праць. Харків, 2013 . Вип. 18. С. 42-45 3.Гукалова І.В. Вступ до фаху: географія і суспільство. Навч. посіб. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2015. 268 с. 4. Житомирщину поділили на 4 райони: куди які села будуть входити. Високівська громада. URL: https://vysokivska-gromada.gov.ua/news/1595318076/ (дата звернення: 25.01.2023). 5. Кобернік С.Г. Оновлення навчальних програм як необхідна умова розвитку географічної освіти в основній школі. Географія та економіка в сучасній школі. 2012. № 7-8. С. 48– 52. 6.Концепція географічної освіти в основній школі. Нац. акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки; [за заг. ред. авт.: О. М. Топузов, О. Ф. Надтока,.]. Київ : Педагогічна думка, 2014. 30 с. 7. Котовський І. М. Географічні екскурсії як засіб формування уявлень про природні особливості регіоні. Херсон, 2004. № 5-10. С. 74-76. 8. Мальчикова Д.С. Аналіз територіальних ресурсів у плануванні територій та практиці адміністративної регіоналізації. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Геологія. Географія. Екологія. Харків, 2015. Вип. 43. С. 129-134. 9. Муніч Н.В. Проблеми формування змісту шкільної географічної освіти. Географія в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка: 85 років – досягнення та перспективи (GTSNU): матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 30-31 березня 2018 р. КНУ імені Тараса Шевченка. Київ: Прінт-Сервіс, 2018. С. 295-297. 10. Назаренко Т. Г. Методика навчання географії України в загальноосвітніх навчальних закладах (особливості навчання) Харків: ВГ «Основа», 2016. 112 с. 11. Погурельська Т. Житомирська область. Географічний атлас. Книгарня "Є". URL: https://book-ye.com.ua/catalog/atlasy-ukrayiny/zhytomyrska-oblast-geohrafichnyj-atlas/ (дата звернення: 25.01.2023). 12. Рожко І. В. Використання краєзнавчого матеріалу на уроках фізичної географії. Магістерські студії. Альманах. Випуск. XХ (2). Херсон: Видавництво ХДУ, 2020. 13. Топчієв О. Г. Методологічні засади географії: підручник. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2020. 366 с. 14. Топчієв О.Г. Регіоналістика: географічні основи регіонального розвитку і регіональної політики. Навч. посіб. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2015.372 с. 15. Швець М. Краєзнавство й туризм у системі навчально-виховної роботи. Краєзнавство. Географія. Туризм. 2009. №28. С.3-15. 16. Шевчук Ю. Ю. Краєзнавчий принцип навчання географії: методичний потенціал і особливості застосування в курсі географії України. Регіональні проблеми України: географічний аналіз та пошук шляхів вирішення: Матеріали VIІI Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Херсон, 3-4 жовтня 2019 р.) / [За заг. ред. І. Пилипенка, Д. Мальчикової]. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2019. С. 258-260. 17. Шищенко П. Концепція змісту географічної освіти в загальноосвітній школі України. Географія та основи економіки в школі. 2001. № 3. С. 2-9. 18. Gerber R. The State of Geographical Education in Countries Around the World International Research in Geographical and Environmental Education. 2001. Vol/ 10(4). Р. 349-362. 19. Malchykova D. Students research initiatives in the study of strategic planning of regional development. Часопис соціально-економічної географії: міжрегіон. зб. наук. праць. Харків, ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2016. Вип. 21 (2). С. 61-65. 20. Pylypenko I. Professional education for sustainable development: Experience of ecologists educational programs creating 18th International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management SGEM, 2018: Conference Proceedings, 2 July - 8 July, 2018. Vol. 18. Issue 5.4. Р. 233-240. Надійшла до редколегії 21.02.2023 Прийнята до друку 27.03.2023 |
Останнє оновлення на Неділя, 10 вересня 2023 09:54 |